23.5.2016

Elebet - Off-Road Suunnistus 2016: Raportti


Aloitimme kilpailumme heti nopealla varikkokäynnillä.  Tarkoitus oli alunperin käyttää kilpailussa suunnistutlaitteena pelkästään älypuhelinta. Lähtöä odottaessa puhelimessa ollut suunnistusohjelma päätti alkaa kuitenkin kaatuilemaan jatkuvasti. Tämän johdosta päädyin hakemaan tutun ja turvallisen taulutietokoneen. Onneksi olin ollut sen verran skeptinen, että latasin rastit myös varalaitteeseen.


Varikkokäynin jälkeen suuntasimme kahdelle kilpailukeskuksen läheisyydessä olleelle isopisteiselle rastille. Nämä haettuamme suuntasimme rastialueelle numero kolme. Saimme aluksi kerättyä alueen rasteja mukavasti, mutta sitten rastilta 502 tielle palatessa onnistuin murjomaan pohjapanssaria. Panssari vääntyi rytäkässä niin pahasti, että alkoi hankaamaan käsijarrun rumpuun. Meteli oli sitä luokkaa, että päädyimme poistamaan panssarin tilapäisesti ja palaamaan tietä pitkin kilpailukeskukseen. Panssarin oikomisen jälkeen kello näyttikin, sitten jo sellaisia lukemia, että päätimme ottaa pienen lepohetken ja jatkaa aamun valjettua.  


Aamun sarastaessa lähdimme sitten jatkamaan aluetta kolme. Saimmekin kerättyä alueelta rasteja sujuvasti. Tosin muutaman virhearvion takia onnistuimme ajautumaan harhateille. Tarkoitus oli vähän oikaista rastilta  numero 613, mutta reitti rupesikin menemään liian ahtaaksi ja pehmeäksi meidän makuun. Tämän huomattuamme päädyimme palaamaan samaa reittiä takaisin, mistä olimme tulleetkin.  Selvisimme tosin tästä seikkailusta muutamalla ylimääräisellä vinssauksella. Takaisin tielle selvittyämme suuntasimme sitten järjestäjän tarjoamille aamukahveille nelosalueelle.    


Aamupalan jälkeen lähdimme haravoimaan nelos aluetta. Täältä irtosikin pisteitä melko mukavasti. Kiersimme aluetta puolille päivin, jonka jälkeen siirryimme Pomarkun Shellille pitämään lounastaukoa. Tauon jälkeen lähdimme viettämään iltapäivää yleisörastialueen isopisteisille ja haastavammille rasteille. Matkalla tosin huomasimme, että alue menikin kiinni jo kello 14. Olimme olleet siinä luulossa, että alue olisi ollut auki kilpailun loppuun asti. Saavuimme alueelle vasta puolisen tuntie ennen sulkemisaikaa. Tästä huolimatta kerkisimme kuitenkin kerätä alueelta neljä 40:n pisteen rastia ennen alueen sulkeutumista. 


Yleisörastialueen sulkeuduttua jatkoimme vielä alueen neljä perkaamista vaihtelevalla menestyksellä. Saimme rasteja erityisesti alueen länsiosasta ja värikuulaharrastajien tukikohdan ympäristöstä. Aika tosin loppui vähän kesken ja jouduimme jättämään alueen haravoinnin kesken ja palata takaisin kilpailukeskukseen. Palautimme kilpailu- ja muistikorttimme ajassa 17h 35min. Pisteitä onnsituimme keräämään 884kpl. 


Yhteenveto:

Kilpailu meni kaikesta huolimatta paremmin, kuin mitä ajattelin pisteitä laskiessa. Ei se tainut muillakaan olla niin helppoa kuin luulin. Kuulemma muilla kilpailijoilla oli paljon teknisiä ongelmia pitkin kilpailua. Tämä tosin ei tullu mitenkään yllätyksenä. Ajoalueet olivat osittain todella haastavia ja pienempipyöräisille sopivien rastien löytäminen oli ajoittain työn ja tuskan takana.  
Tätä teoriaa tukee myös sijoituksemme. Normaalisti alle tuhannella pisteellä on ihan saletisti luokkansa viimeinen, mutta tällä kertaa se riitti seitsemäteen sijaan. Tällä sijoituksella saimme yhdeksän cuppistettä.   


Auto toimi pohjapanssarin vääntymistä lukuunottamatta kuten pitikin. Kilpailu oli myös ensimmäinen kerta pitkään aikaan, kun onnistuimme ajamaan lähes koko kilpailun. Uusien renkaiden pito oli aivan toiselta planeetalta. Nyt ei mennyt enään kuvio tukkoon. Samoin ylimääräinen tuuma akselien alle tuli todella tarpeeseen. Vanhalla kokoonpanolla emme todennäköisesti olisi saaneet edes sitäkään vähää mitä tällä kertaa. 
Odotankin jo innolla seuraavaa kilpailua joka järjestetään Mikkelissä 22-23.7.2016  

Tulokset:





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti